Nagłośnienie Klubu Dowództwa Garnizonu Warszawa
Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa to obszerny wielopoziomowy obiekt, na który składa się wiele sal różnej wielkości. Jego celem jest promocja Wojska Polskiego, rozwijanie kultury narodowej i kultywowanie tradycji oręża polskiego. Obiekt został całkowicie wyremontowany, co było okazją do zbudowania bardzo nowoczesnego systemu nagłośnienia. Szczególnie głęboką metamorfozę przeszła sala teatralno-kinowa (Scena Garnizon) oraz sala kolumnowa.
Nagłośnienie obiektu składa się z systemu kinowego, systemu koncertowego sali kinowo-widowiskowej, systemu koncertowego kameralnej sali wielofunkcyjnej, systemu nagłośnienia dwóch sal konferencyjnych i sali ćwiczeń ruchowych oraz dźwiękowego systemu ostrzegawczego.
Zakres prac
- Indywidualny projekt systemu nagłośnienia
- Instalacja systemu
- Nagłośnienie oparte na urządzeniach MBHO oraz Fohhn Audio
- Integracja systemów
- Dostarczenie akcesoriów umożliwiających swobodną pracę systemu poza Klubem Dowództwa Garnizonu
Mobilny system nagłośnienia
Wyzwanie podczas realizacji sprowadzało się do kilku kluczowych elementów:
- Przystosowanie akustyki pomieszczenia, aby równie dobrze spełnić wymagania dla projekcji filmowych, spektakli teatralnych i koncertów
- Wybór sprzętu oraz zmiana zabudowy pod kątem ich wykorzystania w mobilnym systemie nagłośnienia
- Dostarczenie rozbudowanego zestawu mikrofonów, dzięki któremu możliwa jest realizacja każdej produkcji
Nagłośnienie Klubu zostało oddane do użytku jako w pełni mobilny zestaw. Wymagało to między innymi podziałów na wielkości odpowiednie do transportu, przyjęcie nowych technologii połączeń oraz zmiany systemu głównego.
System frontowy składający się z urządzeń firmy Fohhn Audio AG jest pierwszym w Polsce takim liniowym systemem koncertowym. Składa się z modułów nisko-średniotonowych FM 400 oraz wysokotonowych FM 100. Za pomocą dostarczonego oprogramowania możliwe jest sterowanie wiązką dźwięku emitowaną przez te moduły w czasie rzeczywistym. Takie urządzenia, dzięki swoim rozmiarom oraz eleganckiemu wyglądowi, mogą być instalowane nawet w tak prestiżowych obiektach jak Opera Bastille w Paryżu.
Kanały główne są uzupełniane przez frontfill, składający się z trzech zespołów głośnikowych firmy Fohhn Audio oraz dwa zespoły superniskotonowe.
Szczegółowy, dobrze przemyślany projekt, najlepsze komponenty, pełna kontrola jakości – pozwoliły na stworzenie nowoczesnego mobilnego systemu nagłośnienia. Co w efekcie?
- Maksymalna ochrona wzmacniaczy i głośników dzięki najwyższej klasy zabezpieczeniom sprzętowym oraz programowym
- Dostosowanie dźwięku do trudnych warunków akustycznych dzięki możliwości zmiany charakterystyki rozpraszania dźwięku w pionie oraz jego kąta nachylenia, nawet w czasie rzeczywistym
- Komfort pracy artystów dzięki redukcji wpływu dźwięku na obszar sceny
- Doskonała wyrazistość mowy oraz klarowność muzyki
- Wysoka odporność mechaniczna urządzeń, która gwarantuje ich stabilną pracę i wieloletnią eksploatację
- System jest dobrze wkomponowany w otoczenie – nie dominuje na scenie i wokół niej
- Dopracowany interfejs graficzny systemu prowadzi realizatora intuicyjnie przez cały proces
Nagłośnienie Teatru Śląskiego w Katowicach
Nowoczesne nagłośnienie dla Teatru Śląskiego, oprogramowanie systemu oraz jego końcowe zestrojenie gwarantują najwyższą jakość dźwięku. Całość jest prawie niewidoczna dla widza, dzięki idealnemu wkomponowaniu w Dużą Scenę.
Zakres prac:
- Dopasowany projekt systemu skonsultowany z działem techniki Teatru, a lokalizacja i modele zespołów uzgodnione z konserwatorem zabytków
- Wykonanie trójwymiarowego modelu obiektu
- Instalacja systemu
- Zapewnione nagłośnienie dla Teatru oparte na urządzeniach głośnikowych firmy Fohhn Audio AG
- Przygotowanie oprogramowania, pozwalającego na zdalne sterowanie systemem
- Zestrojenie wraz z pomiarami wykonane przez specjalistę, przy pomocy wysokiej jakości narzędzi oraz oprogramowania
Profesjonalny system nagłośnienia i oprogramowanie
Znalezienie systemu audio, który będzie odpowiedni i dopasowany do wielkości i specyfiki Dużej Sceny Teatru Śląskiego. Poprawienie jakości dźwięku występów na żywo i osiągnięcie jak największego równomiernego poziomu pokrycia sali dźwiękiem na trzech poziomach widowni. Obniżenie poziomu głośności na scenie. Nagłośnienie dla Teatru powinno cechować się minimalną ingerencją w architekturę wnętrza, wkomponowanie sprzętów w otoczenie.
Nagłośnienie dla Teatru Śląskiego zostało starannie zaprojektowane. By spełnić postawione przed systemem zadania, zastosowano trójwymiarowy model obiektu, w którym wyznaczono i przeliczono możliwe punkty instalacji zespołów głośnikowych. Stworzony w ten sposób punkt po punkcie system został rygorystycznie sprawdzony pod kątem pokrycia płaszczyzn odsłuchowych i parametrów transmisji dźwięku. Obok opracowania systemu głośnikowego, zapewniono izolację galwaniczną zarówno sygnałów użytkowych jak i zasilania urządzeń aktywnych.
Instalacja systemu przewidywała przewierty w żelbecie o dużych gabarytach, a staranność montażu dotyczyła nawet doprowadzenia przewodów w białej izolacji do białych zespołów głośnikowych.
Zastosowane urządzenia i rozwiązania należą do najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych technologii, dostępnych na światowych rynkach. Dźwięk emitowany przez system jest szybki i czysty w całym paśmie akustycznym. Dzięki bardzo małym zniekształceniom i wysokiej czystości elektrycznej torów audio, nie występują problemy z mikrofonami.
Oprogramowanie pozwala na zdalne sterowanie systemem z poziomu komputera PC oraz za pośrednictwem programowej klawiatury. Końcowe zestrojenie wraz z pomiarami zostało przeprowadzone przez specjalistę w tej dziedzinie – Ralfa Freudenberg. Do tej pracy użyte zostało specjalistyczne narzędzie diagnostyczne i pomiarowe o bardzo wysokiej rozdzielczości – oprogramowanie Fohhn.
Niezwykle staranny proces projektowy oraz produkcyjny, dobór najlepszych komponentów i całkowita kontrola jakości w połączeniu dały produkt o niespotykanych cechach.
- Duża równomierność pokrycia dla poszczególnych zakresów pasma akustycznego.
- Dźwięk emitowany przez system bardziej przypomina najwyższej klasy urządzenia domowe (high-end) niż znane konstrukcje koncertowe.
- Nieograniczony bezprzewodowy dostęp z dowolnego miejsca do ustawień i konfiguracji sprzętowych.
- Wysoki odstęp sygnał/szum systemu głośnikowego.
- Dźwięk bezpośredni dla conajmniej 95% widowni.
- Możliwość stosowania systemu dla aplikacji koncertowych.
- Głośniki nie ingerują w architekturę wnętrza, wkomponowują się w otoczenie.
- System, zapewniając na scenie niewielki SPL, daje komfortowe warunki pracy artystom.
Nagłośnienie klubu Jazovia
Centrum Kultury Jazovia w Gliwicach to idealne miejsce do tworzenia sztuki i kultury, szczególnie nagrań oraz wydawnictw wideo i audio, koncertów, premier, wystaw, warsztatów. Jazovia znajduje się na Rynku Starego Miasta, składa się z sali koncertowej, studia nagrań, galerii sztuki, letniej przestrzeni teatralnej oraz restauracji z klubem jazzowym.
Sala koncertowa została wykonana zgodnie z najwyższymi światowymi standardami. Można w niej znaleźć Fortepian Steinway D, pełny backline, specjalne wytłumienie oraz rozpraszanie dźwięku, klimatyzację i wentylację niskoszumową, dogłośnienie Digidesign i Fohhn, zapewniające perfekcyjny dźwięk. Studio nagrań jest połączone z salą koncertową, która została w pełni przystosowana do nagrań na żywo oraz studyjnych.
Niezwykły obiekt w centrum przemysłowego miasta Gliwice. Unikalna, prywatna sala koncertowa, połączona ze studiem nagraniowym. Jeden z najciekawszych projektów, w jakich braliśmy udział. Mike Stern, Mark Whitfield, Adam Makowicz, Bill Evans, Branford Marsalis, Bireli Lagrene to tylko kilku z blisko 100 największych muzyków jazzowych świata i Polski, którzy dotąd koncertowali w Jazovii.
Nagłośnienie obiektów kulturalnych jest wyzwaniem. Wiedząc, że konstruujemy system elektroakustyczny dla tak poważnego, choć niewielkiego obiektu, dołożyliśmy specjalnych starań, żeby w ograniczonej przestrzeni i w niespotykanym układzie sceny do widowni zapewnić idealne warunki do odbioru muzyki jazzowej. Obok pożądanych, wysokich parametrów transmisji dźwięku, postawiliśmy sobie również za cel uzyskanie dobrej integracji wizualnej urządzeń głośnikowych.
Zespoły głośnikowe wraz z ich elementami montażowymi zostały dostarczone w kolorze konstrukcji montażowej. Dzięki temu nie zaznaczają się intensywnie w przestrzeni obiektu. Po montażu, w uzgodnieniu z realizatorami dźwięku, założyliśmy dwie pozycje pracy dla zespołów superniskotonowych.
Pierwsza to urządzenia zestawione razem, na tylnej ścianie sali (i sceny) – najlepsza dla uzyskania idealnie wyrównanego pola dźwiękowego. Druga to zespoły głośnikowe ustawione przy słupach. System został zestrojony i zaprogramowany w dwóch trybach ze względu na położenie zespołów superniskotonowych.
Kalibrację aparatury przeprowadził Ralf Freudenberg – inżynier dźwięku z Fohhn Audio AG, który wykorzystał do tego celu specjalistyczny system pomiarowy FAMSA, opracowany przez Fohhn. Dzięki zastosowaniu tej wyrafinowanej technologii, zestaw głośnikowy stał się niezawodnym, prostym w użyciu narzędziem pracy realizatorów dźwięku z jednoczesną gwarancją najwyższej jakości transmisji dźwięku.
Mimo trudnej, ograniczonej przestrzeni, która ma nietypowy układ w stosunku do widowni, osiągnięto efektowną jakość reprodukcji muzyki i głosu.
Nowoczesny system audio dla Teatru Ludowego w Krakowie
Teatr Ludowy w Krakowie to typowy teatr dramatyczny wybudowany w czasach socjalizmu. Znajduje się w dzielnicy Nowa Huta na osiedlu Teatralnym i działa od 1955 roku. Nowy system audio Teatru został dostosowany do obsługi dużych imprez np. baletów, festiwali, spektakli teatralnych oraz mniejszych wydarzeń np. akademii lub odczytów.
Prace wykonane w ramach inwestycji:
- Projekt systemu audio teatru
- Instalacja systemu
- Nagłośnienie teatralne oparte na urządzeniach głośnikowych firmy Fohhn Audio AG
- Dostosowanie elementów nagłośnienia do architektury Dużej Sceny
- Strojenie wraz z pomiarami wykonane przez inżyniera firmy Fohhn, Ralfa Freudenberga, przy pomocy wysokiej jakości narzędzi oraz oprogramowania
Nagłośnienie Dużej Sceny Teatru Ludowego w Krakowie obejmowało dopasowanie oraz dostarczenie profesjonalnego, funkcjonalnego i wysokiej jakości systemu głośnikowego. Urządzenia zostały zainstalowane w taki sposób, aby nie rzucały się widzom w oczy.
System Dużej Sceny oparto na zestawach głośnikowych Fohhn. Z każdej strony sceny znajduje się jeden z dwóch zestawów LX-600. Dwudrożny zestaw, złożony z czterech jednocalowych driverów ciśnieniowych w falowodzie oraz sześciu 6,5-calowych głośników stanowi kolumnę głośnikową.
Aby zapewnić maksymalną satysfakcję z odbieranego dźwięku, dla widzów w pierwszych rzędach został zainstalowany frontfill, składający się z sześciu równo rozmieszczonych zestawów LX-10. Trzy zestawy AT-08 są wykorzystywane jako frontfill w czasie koncertów.
Do wykorzystania w spektaklach teatralnych przeznaczone są 4 zestawy LX-11 i 2 LX-61, a w czasie koncertów odsłuch dla muzyków jest zapewniony przez 6 monitorów XM-4. W kulisach zostały zainstalowane zestawy LX-60, które mogą być wykorzystane w roli odsłuchu dla aktorów lub jako sidefille na koncertach. Na stanowisku realizatora dźwięku dostępna jest nowa konsoleta – cyfrowa Yamaha QL5. System audio Teatru obejmuje również nowoczesny system bezprzewodowy, w którego skład wchodzi 8 odbiorników EM 500 systemu Evolution G3 Sennheiser, mikrofony Shure, Sennheiser oraz MBHO.
Dopracowany projekt, dopasowanie najlepszej jakości sprzętu oraz jak najmniejsza ingerencja w architekturę Dużej Sceny, pozwoliły stworzyć miejsce jedyne w swoim rodzaju o niepodważalnych atutach dźwiękowych.
- Duża równomierność pokrycia dla poszczególnych zakresów pasma akustycznego.
- Dźwięk emitowany przez system bardziej przypomina najwyższej klasy urządzenia domowe (high-end) niż znane konstrukcje koncertowe.
- Nieograniczony bezprzewodowy dostęp z dowolnego miejsca do ustawień i konfiguracji sprzętowych.
- Wysoki odstęp sygnał/szum systemu głośnikowego.
- Dźwięk bezpośredni dla co najmniej 95% widowni.
- Możliwość stosowania systemu dla aplikacji koncertowych.
- Głośniki nie ingerują w architekturę wnętrza, wkomponowują się w otoczenie.
- System, zapewniając na scenie niewielki SPL, daje komfortowe warunki pracy artystom.
Nagłośnienie Azoty Arena w Szczecinie
System nagłośnienia Hali Widowiskowo-Sportowej Azoty Arena został równolegle zbudowany i połączony z systemem 4 telebimów Video Cube. Obiekt jest przeznaczony do organizacji wydarzeń sportowych na poziomie lokalnym, ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Możliwe jest zorganizowanie w nim dużych imprez w takich dyscyplinach jak koszykówka, piłka ręczna, piłka nożna halowa, siatkówka, badminton, tenis, szermierka, sporty walki, gimnastyka sportowa czy skok o tyczce.
Hala główna mieści 5000 osób podczas imprez sportowych oraz 7000 osób podczas koncertów. By zwiększyć widoczność organizowanych wydarzeń zamontowany został podsufitowy system 4 telebimów – video cube, który w zależności od potrzeb organizatorów może prezentować transmisje live, powtórki akcji czy reklamy sponsorów.
Dostarczony system nagłośnienia hali zwiększa jej funkcjonalność – obecne nagłośnienie umożliwia organizację koncertów i festiwali.
Mobilne nagłośnienie Kancelarii Prezydenta
Kancelaria Prezydenta RP zajmuje się obsługą Prezydenta, szefa Kancelarii RP, sekretarzy oraz podsekretarzy stanu. W skład systemu nagłośnienia wchodziły między innymi głośniki Fohhn LX 150.
W ramach świadczonej usługi zapewniona została m.in.:
- odporność na warunki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne,
- prosta i szybka instalacja w każdym miejscu organizowanych uroczystości,
- lekkie urządzenia dobrane rozmiarowo i kolorystycznie do otoczenia,
- dyspozycyjność i wsparcie techniczne podczas eksploatacji urządzeń.
Kancelarii dostarczony został mobilny zewnętrzny system do wizualizacji wielkoformatowych na potrzeby organizowanych uroczystości. W jego skład wchodził ekran LED o powierzchni 18m2 o rzeczywistym rozmiarze piksela 10 mm. Ekran umieszczony był na mobilnej przyczepie, w której znajdowała się mini reżyserka do obsługi ekranu. Przyczepa została wyposażona w hydrauliczny system wysuwania ekranu. Dzięki niemu, jedna osoba mogła rozłożyć i ustawić ekran w dowolnym miejscu w czasie nieprzekraczającym 15 minut. Możliwy był płynny obrót ekranu o 360 stopni, sterowany hydraulicznie lub elektrycznie. Przyczepa została również wyposażona w czujnik wiatru, który sygnalizował graniczną prędkość wiatru. System posiada też agregaty na wypadek braku zasilania.
Nagłośnienie Kina Iluzjon
Profesjonalne nagłośnienie Kina Iluzjon Filmoteki Narodowej było nietypowym wyzwaniem. Teraz nowe wyposażenie pozwala na elastyczną, wszechstronną działalność kina.
Wykonane w ramach inwestycji prace:
- Dopasowany projekt systemu
- Dobranie zespołów głośnikowych z uwzględnieniem wysokich parametrów transmisji dźwięku pod kątem wysokiej wydajności akustycznej.
- Wysoki komfort pracy realizatora dźwięku.
- Intuicyjne połączenia elementów systemu oraz zminimalizowanie możliwości popełnienia błędu w trakcie codziennych zadań.
Nagłośnienie Kina Iluzjon Filmoteki Narodowej, muzeum sztuki filmowej, w którym odbywają się zarówno pokazy filmowe, prelekcje, warsztaty, jak i koncerty oraz występy na żywo. Zadaniem było stworzenie wielofunkcyjnego i elastycznego systemu nagłośnienia uwzględniającego specyficzne formy działalności, nietypowe dla tradycyjnego wyposażenia sal kinowych. Jedną z takich form są na przykład pokazy filmów niemych, ilustrowane wykonywanym na żywo materiałem muzycznym.
Centralą sprzętową systemu jest szafa teletechniczna, w której umieszczono systemy nadawczo-odbiorcze z sumatorami i wzmacniaczami antenowymi, główne przyłącze sygnałowe cyfrowego systemu miksującego, konwertery światłowodowe, sieciowe, interfejsy Fohhn Net-LAN, konwerter ES/MADI oraz wzmacniacze. Urządzenia w szafie zostały rozmieszczone tak, aby zapewnić prawidłową cyrkulację powietrza. Zachowana została geometria dźwięku, uwzględniająca równomierne pokrycie widowni. System główny nagłośnienia sali kinowej zrealizowano z zastosowaniem hybrydowych zespołów głośnikowych Fohhn Audio LX-601, uzupełnionych superniskotonowymi zespołami głośnikowymi Fohhn Audio XS-4 Passive.
W systemie odsłuchowym zbudowano dwie niezależne gałęzie. Pierwsza dotyczy obszaru sceny, dla której przewidziano zespoły głośnikowe – sześć klasycznych monitorów podłogowych o niskim profilu XM-4 oraz dwa zespoły głośnikowe XT-33, z przeznaczeniem na odsłuchy boczne (sidefille). Dla potrzeb obsługi sceny zaproponowano cztery stereofoniczne tory bezprzewodowego odsłuchu osobistego. Gałąź druga to system odsłuchowy fosy orkiestrowej, zrealizowany za pomocą czterech pasywnych zestawów Fohhn Audio AT-08, pracujących w układzie d’Appolito.
Głównym wyposażeniem stanowiska realizacyjnego jest cyfrowa konsoleta mikserska Innovason Eclipse. Realizator ma do dyspozycji podręczną szafę typu “flight case” o wysokości 9 HU, której wyposażenie stanowi komputer PC z systemem Windows 7 OEM, oprogramowaniem niezbędnym do obsługi systemu nagłośnieniowego oraz wyposażony w specjalną klawiaturę ze sterownikiem “track ball”. Oprócz wymienionych urządzeń, realizator ma również do wykorzystania dwa odtwarzacze płyt CD i plików MP3 marki Denon DN-C620, a także dwa konwertery Allied TeleSyn MC-102X
Projektodawca zaproponował uniwersalny zestaw mikrofonów przewodowych marki Senheiser oraz wyselekcjonowane modele mikrofonów MBHO.
Nagłośnienie tworzy elastyczny i wielofunkcyjny system, przystosowany do obsługi m.in. występów muzycznych na żywo, projekcji filmowych oraz prelekcji.
- Mobilne stanowisko realizatora dźwięku z pełną możliwością zarządzania i obsługi systemu nagłośnienia. Urządzenia i programy ułatwiające pracę realizatora dźwięku.
- Symetryczne źródło promieniowania dźwięku na całą widownię – widz bez względu na zajmowane miejsce słyszy tę samą barwę i siłę dźwięku.
- Zwiększony komfort pracy muzyków poprzez eliminację wpływu dźwięku na obszar sceny.
- Neutralne, nie absorbujące uwagi widza, elementy systemu nagłośnienia.